הסכמים עם משפיעני רשת ויוצרי תוכן: איך להבטיח שיתוף פעולה שווה, מוצלח – ובלי דרמות

יאללה, נניח שיש לכם עסק דיגיטלי, מותג, או סתם רעיון שמושך אתכם להיכנס לעולם השיווק עם משפיעני רשת ויוצרי תוכן. זה אחלה – כי מי אם לא הם יודעים לגעת בלקוחות שלכם בדרך הכי נכונה ואותנטית? אבל רגע, לפני שאתם חותמים על כל מסמך שרוף, תנו לי לספר לכם איך עושים את זה כמו גדולים, בלי לבזבז זמן או כסף.

 

רוצים לדעת איך להבטיח שההסכם ביןכם לבין היוצרים יעבוד, שלא יעיר מהקוף ויסתבך בבלבולים או האשמות? המשיכו לקרוא – כאן כבר יקבלו את כל התשובות. לפרטים על עו"ד מוטי כהן חוק הספאם

 

למה בכלל צריך הסכם? רגע לפני שנתקל בשאלות, בואו נכיר בעובדה פשוטה: שיתוף פעולה בלי הסכם זה כמו להתחתן בלי רשיון. נעים וזהות – כן. אבל גם בעיות, הרבה מהן. ההסכם הוא הברית שמגדירה את כל הדברים החשובים מראש: מה מיוחד לכל צד, מה רוצים להשיג, איך מטפלים בקונפליקטים, ומה עושים אם דברים משתבשים.

 

אבל מעל הכול – הסכם מוצלח הוא כזה שמכבד את שני הצדדים באופן שווה ועושה סדר כך ששניכם יכולים להרים את הקמפיין ברגל שמאל או ימין בלי חשש.

 

5 דברים שצריך לשים על השולחן עוד לפני החתימה

 

  1. תשלום ותמורה ברורה – כמה, מתי ואיך

 

אין סיבה לגלות אחרי הקמפיין שיש מחלוקת על השליטה בכסף או על גובה התגמול. חשוב להגדיר:

 

– האם התשלום הוא קבוע, על שיתוף פעולה או לפי ביצועים (ע״מ תוצאות)?

 

– איך מחשבים את ההחזרות או זיכויים אם משהו מתבטל?

 

– האם יש בונוסים או תנאים מיוחדים?

 

  1. תוכן ואישורו – מי בשלטון?

 

לפעמים נוצרות ויכוחים סביב התוכן – מי אושר, מתי ומה נכון לפרסם. בהסכם תקבעו:

 

– מי אחראי על ההכנה והעריכה של התוכן?

 

– מתי יש לאשר את התוכן ואיך מתנהלת התקשורת בהקשר הזה?

 

– אילו נושאים אסורים או מחייבים אישור מיוחד?

 

  1. זכויות יוצרים והפצה – מי מחזיק בשידור?

 

זה לא משנה כמה יופי וכיף התוכן – בסוף שאתם רוצים להיות בטוחים שהכול שייך למי שצריך ומי שרוצה יכול להפיץ. חשוב להגדיר:

 

– למי שייכות הזכויות על התוכן המשותף?

 

– איך מתנהלת ההפצה ברשתות נוספות?

 

– מה נעשה במקרה של שימוש עתידי שלא אושר?

 

  1. חיסיון וסודיות – לשמור על הפרטים הטובים

 

עסק טוב לא משתף סודות עם כולם. לכן:

 

– מה המידע שנחשב סודי ואסור לחשוף?

 

– כמה זמן ההתחייבות לשמור סודות לאחר סיום שיתוף הפעולה?

 

– האם מותר לפרסם על ההתקשרות הזו בכלל?

 

  1. סיום והמשכיות – מה קורה בסוף המשחק?

 

הכי חשוב לדעת מתי ואיך אפשר לסיים את שיתוף הפעולה או להאריך אותו. יש להגדיר:

 

– מה התנאים לסיום ההסכם?

 

– מי אחראי על השבת חומר או מחיקות תכנים?

 

– האם קיימות הגבלות תקופתיות לאחר סיום?

 

איך בונים את ההסכם שיהיה win-win?

 

אין פה קסמים או שטיקים. ההסכם צריך להיות:

 

– ברור ופשוט – לשים דגש על ניסוח שפתוח לקריאה, בלי מסמכים ארוכים וסתומים.

 

– גמיש – שיתאים להתקדמות הקמפיין ושינויים לא צפויים.

 

– צנוע – שכל צד יקבל בענייניות את מה שמגיע לו, בלי חפירות ודרמות.

 

– מקצועי – עבודת מומחה בתחום שידאג שכל הסעיפים החוקיים מכוסים.

 

– שמח – כן, חשוב להכניס קצת אופי ושפה קלילה, כי בסוף עולם התוכן הוא לא פורום משפטי.

 

5 טיפים שיקפיצו את שיתוף הפעולה שלכם לשמיים

 

– תתכוננו מראש – תכננו את מטרות הקמפיין ותתחילו בתיאום ציפיות עם היוצרים.

 

– שמרו על קשר רציף – אל תחכו עד שיזדקקו לעזרה או תגלו בעיות מתישהו.

 

– התאימו את תקשורת השיווק לשפה האותנטית של היוצר – זה יבטיח אמינות.

 

– היו פתוחים למשוב – גם לצד השני יש רעיונות מצוינים, אל תדחו אותם.

 

– תעניקו חופש יצירתי – לאחוז מדי חזק בצד אחד עלול להרוס את הקסם.

 

שאלות ששואלים בפינות הקוד

 

מה קורה אם היוצר מעלה תכנים מחוץ לתחום ההסכם?

 

רוב ההסכמים כוללים סעיפים שמגבילים את התוכן לתחומים מסוימים. במידה והיוצר חורג, יש לדון ולהסכים על צעדים לתיקון, או במקרים חמורים אפשר לסיים את ההסכם.

 

איך להתמודד עם קמפיין שלא מביא תוצאות?

 

חשוב להגדיר מראש מדדי הצלחה (KPIs) ולבחון אותם עם היוצר. במקרה של תוצאות נמוכות יש דיונים לשפר או לשנות גישות, לא תמיד לסיים את שיתוף הפעולה.

 

האם אפשר להכניס סעיפים לשימוש בתכנים גם אחרי סיום ההסכם?

 

כן, זה נפוץ להכניס סעיפים שנקראים ‘זכויות לאחר סיום’, שמאפשרים שימוש מסוים לזמן מוגבל או תמידי.

 

איך מתמודדים עם תוכן שנוצר מצונזר או מצונזר חלקית?

 

ההסכם צריך להכיל איזונים לשמירת המותג ושל היוצר, כולל דרכי טיפול ואישור מראש לתכנים.

 

האם יש תבניות מומלצות להסכמים עם משפיעני רשת?

 

בהחלט, מומלץ להיעזר בעורכי דין שמתמחים בדיגיטל כדי לבנות תבניות שמתאימות לכל שיתוף פעולה, עם התאמות אישיות בהתאם לצרכים.

 

לסיכום – איך יוצרים את ההסכם שקורץ לכולם?

 

כשמדובר בשיתוף פעולה עם משפיעני רשת ויוצרי תוכן, ההסכם הוא יותר מאשר חתימת מסמך. זו גם ההבטחה לשיתוף פעולה הוגן, מקצועי ונעים.

 

כשאתם חושבים על ההסכם, תזכרו:

 

– זה מסמך של שיח ושיתוף, לא מלחמת עולם.

 

– הכתיבה חייבת להיות ברורה, הגיונית וזורמת, כמו השיחה הטובה עם חבר.

 

– משמעותית שתבחרו מישהו שיודע להקשיב וגם לפרגן לצד השני.

 

– אל תחששו לתת מקום לחופש יצירתי ולגמישות – זה המפתח להצלחה.

 

בסוף – כששני הצדדים מרגישים שהם בפנים ומכובדים, כל טירחה הופכת לחוויה שיווקית שמניבה תוצאות נפלאות. אז קדימה, תתחילו להרים את ההסכמים שלכם ברוח טובה – והכי חשוב, תהנו בתהליך! עו"ד מוטי כהן עומד לשירותכם